Fastighetschef till Hallstahammars kommun

Placeringsort: Hallstahammar

Med Bergslagens skogar i norr, Mälaren i söder och med ett rikt kulturarv som omfattar både en lång industrihistoria, ett kungligt slott och unik kulturmiljö kring Strömsholms kanal är Hallstahammars kommun en plats som lockar både besökare och nya invånare. Vi är en växande kommun med 16 600 invånare i en dynamisk region med närhet till såväl natur som storstad. Vi har ett företagsklimat som är bland det bästa i länet och vi levererar en välfärd med hög kvalitet.

Vår vision är att vara en kommun där allt är enkelt och nära, där nytänkande och kreativitet är självklart. Givetvis visar vi ansvar och engagemang för att kunna skapa ett bättre samhälle och miljö för kommande generationer. Kort sagt så ska du hitta det goda livet i storstadens närhet i Hallstahammars kommun oavsett om du bor här, driver företag, arbetar i kommunen eller bara är här på tillfälligt besök.

Uppdraget som fastighetschef

I den här rollen har du ansvar för underhåll och skötsel av kommunens fastighetsbestånd, projektering och genomförande av nybyggnadsprojekt samt planering och genomförande av reparationer och renoveringar. Till din hjälp har du en organisation med 20 medarbetare, varav en är driftchef, tre är projektledare och en administratör. I vår driftorganisation som leds av driftchefen återfinns 20 medarbetare. Du rapporterar till förvaltningschefen för Tekniska förvaltningen och ingår i hans ledningsgrupp. I Hallstahammar har vi flera större byggprojekt på gång, och i ditt uppdrag ligger att koordinera projektledarna, agera som projektchef och starta upp större projekt. Vi satsar även stora resurser på vårt fastighetsunderhåll, en viktig del av ditt uppdrag är självklart att säkerställa en effektiv användning av dessa resurser. Du deltar i budgetprocessen och säkerställer att fastighetsförvaltningen bedrivs kostnadseffektivt. Att utveckla och implementera strategier för att göra kommunens fastigheter mer energieffektiva och miljövänliga är en viktig del av ditt ansvar.

Erfarenheter och personliga egenskaper

Vi söker dig som har ´gedigen erfarenhet av fastighetsförvaltning och ledarskap. Tjänsten kräver en akademisk utbildning med inriktning på fastighetsförvaltning, teknik eller ekonomi, alternativt en mycket gedigen erfarenhet från liknande roller.

Som ledare är du engagerad och närvarande, med tydlighet och en stark målinriktning kombinerat med hög social kompetens. Du är självständig och beslutsam men också mån om att informera och involvera dina medarbetare. Du trivs i roller med många externa kontakter och ett stort eget ansvar för att driva och leda en samhällsviktig verksamhet som många medborgare har åsikter om. Du har mycket god förmåga att kommunicera på svenska i tal och skrift. Tjänsten kräver även körkort för personbil.

Välkommen med din ansökan, som vi vill ha senast den 25 februari!

Jag berättar gärna mer!

Jan Schröder